Gezonde slaap voor kinderen – tips!

Slapen is gezond – dit geldt niet alleen voor volwassenen. Een gezonde, rustgevende slaap is vooral belangrijk voor jonge kinderen en pubers. Zorg vanaf het begin voor een goede nachtrust voor je kind – op jonge leeftijd moet het juiste slapen nog geleerd worden. De angst voor een kind om iets te missen is groot en dus wordt naar bed gaan door veel kinderen als vervelend ervaren. Een regelmatige dagelijkse routine en bedtijdroutine kunnen helpen om een gezonde slaap van kinderen te bevorderen.

De slaap van kinderen houdt ouders vaak bezig. Zij staan voor uitdagingen en weten vaak geen raad met hun kind die slecht in- of doorslaapt of vroeg wakker is.
Slaap is erg belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Het bevordert onder meer de groei, de gezondheid en intelligentie.

Tips voor een gezonde slaap van een kind

  • Het kan baby’s helpen als ze strak in een deken van schapenwol zijn gewikkeld om in slaap te vallen. Ze hebben nog steeds een fysieke “grens” nodig om zich geborgen te voelen.
  • Vaste bedtijden bevorderen het gevoel van veiligheid van het kind. Slaaprituelen kunnen helpen bij het oriënteren op het dag-nachtritme. Er zijn verschillende manieren om dit te doen: in bad, borstvoeding, knuffelen, voorlezen of een verhaaltje, etc.
  • Kinderen hebben vaak angsten en voelen zich ’s nachts verloren. Luister naar je kind en neem het serieus – zelfs kleine veranderingen in de kinderkamer kunnen helpen om angsten weg te nemen.
  • Het is belangrijk om de slaapkamer goed te ventileren, te verduisteren en te zorgen voor rust.
  • Een nachtlampje zorgt voor wat helderheid en oriëntatie. Het is belangrijk dat het nachtlampje niet te fel is en de slaap verstoort. Met de ChronoSleepLight© biedt SAMINA een nachtlampje met een slaapbevorderend effect voor jong en oud. Lees hier meer. 
  • De juiste bedmaterialen zijn vooral voor pasgeborenen en kinderen erg belangrijk. Biologische en onbehandelde materialen zijn de eerste keuze.
  • Kinderen zweten en hebben het sneller koud dan volwassenen.Schapenwol is dan ook het ideale vulmateriaal, het kan warmte opslaan en afgeven. Maagdelijke schapenwol is bijzonder ademend en verwarmend. 
  • Een knuffel kan als beschermer fungeren. Daarnaast helpt het dat het kind zich niet alleen voelt in bed, want alleen zijn is vaak beangstigend voor kinderen. De zekerheid dat de knuffel of iemand er is, kan helpen om ’s nachts te kalmeren en weer in slaap te vallen.

Wil je meer weten hoeveel slaap kinderen op verschillende leeftijden nodig hebben en hoe je ze kunt helpen een stabiel slaapschema te ontwikkelen? Neem dan contact op met Slaap Beter En Gezond – E. Info@slaapbeterengezond.nl of bel T. 06 29527801

Ook ontvang je belangrijke tips over hoe je typische slaapproblemen bij kinderen kunt herkennen en oplossen.

Partners van Slaap Beter en Gezond

Zilveren Kruis Achmea

Scroll naar boven